eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Internat
I. Postanowienia ogólne
1. Internat jest placówką opiekuńczo – wychowawczą dla uczniów pobierających
naukę poza miejscem stałego zamieszkania.
2. W okresie nauki internat jest wspólnym domem wychowanków, w którym
należy dążyć do tworzenia rodzinnej atmosfery sprzyjającej dobrej nauce,
pracy i prawidłowemu współżyciu.
- Internat prowadzi działalność przez cały rok szkolny.
- Soboty i niedziele są dniami wolnymi od zajęć opiekuńczo – wychowawczych.
- Bezpośredni nadzór nad internatem sprawuje dyrektor szkoły.
- Internatem kieruje kierownik internatu.
- Liczba miejsc mieszkalnych wynosi 174.
II. Zadania internatu
- Internat jako placówka wspomagająca i uzupełniająca pracę szkoły oraz
Przejmująca od rodziny funkcje opiekuńczo – wychowawcze na okres pobytu wychowanka w placówce, ma obowiązek tworzenia dla młodzieży optymalnych warunków bytowych oraz służących osiągnięciu pożądanych efektów pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- Internat zapewnia wychowankom opiekę i wychowania w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania. W szczególności do zadań internatu należy:
a/ zapewnienie wychowankom całodziennego odpłatnego wyżywienia i
zakwaterowania,
b/ zapewnienie warunków do nauki, wypoczynku oraz utrzymania codziennej
higieny osobistej.
c/ stwarzanie możliwości do rozwijania zainteresowań, zamiłowań i
uzdolnień
d/ kształtowanie właściwych postaw wychowanków,
e/ stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowanie
kulturalnej rozrywki
f/ upowszechnianie kultury fizycznej oraz nawyków stałego uprawiania
sportu i dbałości o stan zdrowia,
g/ wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo
- gospodarczych,
h/ wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie
samodzielności i samorządności.
- Internat umożliwia korzystania z wyżywienia uczniom z poza internatu zamieszkałym na stancjach, dojeżdżających oraz innym osobom na zasadach odpłatności.
- Internat planuje i realizuje swe zadania współdziałając ze szkołą, rodzicami, organizacjami młodzieżowymi oraz instytucjami i placówkami w środowisku.
III. Organizacja życia i pracy w internacie.
- Wychowankowie internatu podzieleni są na grupy wychowawcze.
- Podziału na grupy wychowawcze dokonuje kierownik.
- Grupa wychowawcza stanowi podstawową komórkę samorządu internatu.
- Liczba wychowanków w grupie wychowawczej nie powinna przekraczać 35
- Zajęcia wychowawcze z jedną grupą wychowawczą wynoszą 49 godzin tygodniowo.
- Wychowankowie grupy wybierają spośród siebie zarząd samorządu grupy.
- Opiekę wychowawczą nad grupą wychowawczą sprawuje wychowawca, który współdziała z młodzieżą w realizacji zadań grupy oraz jest rzecznikiem spraw wychowanków wobec rady pedagogicznej i nauczycieli wychowawców w szkole.
- Wszyscy wychowankowie mieszkający w internacie tworzą samorząd internatu.
- Pracą samorządu internatu kieruje wybrany przez wychowanków zarząd samorządu zwany Młodzieżową Radą Internatu.
- Do zadań Młodzieżowej Rady Internatu należy:
a/ współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo –
wychowawczej oraz gospodarczej internatu,
b/ koordynowanie samorządnej działalności wychowanków i wszelkich prac
podejmowanych przez grupę,
c/ poręczenie za wychowanków, rozstrzyganie sporów oraz czuwanie nad
prawidłowym funkcjonowaniem zasad współżycia,
d/ reprezentowanie ogółu wychowanków i ich potrzeb na terenie szkoły i
internatu,
e/ udzielanie wzajemnej pomocy w nauce, zwłaszcza w wyrównywaniu
poziomu wiedzy oraz uzupełnianiu braków wynikających z różnych
obiektywnych przyczyn,
f/ organizowanie życia w internacie,
g/ troska o czystość, porządek i estetykę,
h/ kształtowanie nawyków higieniczno – sanitarnych i porządkowych,
i/ kontrola przestrzegania przez wychowanków uznanych norm współżycia
w grupie,
j/ rozpatrywanie wszelkich przejawów naruszania przez wychowanków norm
współżycia,
k/zgłaszanie postulatów i wniosków w zakresie całokształtu działalności opiekuńczo – wychowawczej.
- Przy Młodzieżowej Radzie Internatu działają następujące sekcje:
a/ socjalno – bytowa
b/ sanitarno – higieniczna
c/ sportowo – rekreacyjna
d/ samokształceniowa
e/ gospodarcza
- 12. Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu lub szkoły, zajęcia kulturalne , sportowe, czas wolny wychowanków oraz inne formy wypoczynku i rozrywki.
- Szczegółowy rozkład dnia zamieszczony jest w dziennikach zajęć poszczególnych grup wychowawczych oraz na tablicy ogłoszeń w każdej grupie wychowawczej.
- Rozkład dnia w dni nauki w szkole:
6.30 – 6.45 - Pobudka
6.45 – 7.00 - Toaleta poranna, sprzątanie pokoi
7.00 – 7.30 - Śniadanie
- 5.30 – 7.45 - Przygotowanie do szkoły
- 5.45 – 7.55 - Wyjście do szkoły
8.00 – 15.20 - Zajęcia w szkole
- 14.00 – 15.45 - Obiad
15.20 – 16.00 - Czas wolny wychowanków
16.00 – 16.15 - Przygotowanie do nauki własnej
16.15 – 18.30 – Nauka własna
18.30 – 19.00 - Kolacja
19.00 – 21.00 - Czas wolny, zajęcia w grupach wychowawczych
21.00 – 21.30 - Toaleta wieczorna, przygotowanie do ciszy nocnej
21.30 – 22.00 – Sprzątanie łazienek, toalet i korytarza. Sprawdzanie stanów
osobowych w grupach
22.00 – 6.30 - Cisza nocna
- W przypadku, gdy młodzież zostaje w dni wolne od nauki rozkład dnia ustala się wg oddzielnych planów.
- W dni wolne od nauki wszyscy wychowankowie powinni w zasadzie wyjechać do miejsc stałego zamieszkania.
- W niedzielę, w dni powrotu młodzieży internat jest czynny od godziny 16.00.
IV. Wychowankowie
- O przyjęcie do internatu może ubiegać się uczeń:
a/ mieszkający w miejscowości, z której codzienny dojazd do szkoły jest niemożliwy lub w istotny sposób utrudniony
b/ mający co najmniej poprawną ocenę z zachowania,
c/ posiadający stan zdrowia kwalifikujący go do zamieszkania w internacie
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do internatu może być przyjęty uczeń zamieszkały w miejscowości będącej siedzibą szkoły, do której uczęszcza.
- Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń /rodzice, opiekunowie/ do sekretariatu szkoły lub bezpośrednio do kierownika.
- Uczeń ubiegający się o miejsce w internacie po raz pierwszy składa podanie o przyjęcie do internatu wraz z innymi dokumentami określonymi przez dyrektora i przyjęty jest do internaty automatycznie.
- Decyzję o przyjęciu do internatu podejmuje rada wychowawcza po zasięgnięciu opinii Młodzieżowej Rady Internatu.
- Uczniowi, który decyzją rady wychowawczej nie został przyjęty do internatu przysługuje prawo odwołania do dyrektora szkoły w terminie siedem dni od otrzymania decyzji.
V. Prawa wychowanka
Wychowanek ma prawo do:
- Odpłatnego całodziennego wyżywienia i zakwaterowania.
- Opieki zdrowotnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Korzystania z urządzeń i pomocy dydaktycznych służących do nauki własnej oraz rozwijania i pogłębiania zainteresowań.
- Wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie , a także w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach sportowych, technicznych, artystycznych itp.
- Korzystanie z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
- Przyjmowanie za zgodą wychowawcy osób odwiedzających go na terenie internatu.
- Opuszczania internatu w wyznaczonym czasie na zasadach określonych przez kierownika.
- Poszanowanie dyskrecji uczuć i przyjaźni oraz tajemnicy korespondencji.
VI. Obowiązki wychowanka
Wychowanek ma obowiązek:
- Systematycznie uczyć się, wzbogacać swa wiedzę, wykorzystywać jak najefektywniej czas i warunki do nauki.
- Przestrzegać wszystkich zasad współżycia społecznego.
- Współdziałać w organizacji pracy i wypoczynku młodzieży.
- Udzielać współmieszkańcom pomocy koleżeńskiej w nauce.
- Utrzymywać czystość i estetykę pomieszczeń mieszkalnych, rekreacyjnych oraz otoczenia internatu.
- Uczestniczyć w pracach użytecznych na rzecz internatu i szkoły.
- Dbać o higienę osobistą i zdrowie.
- Dbać o wspólne dobro ( szanować mienie), dokonywać drobnych napraw (pod kontrolą wychowawcy), wykonywać prace służące poprawie estetyki i warunków życia w internacie.
- Współdziałać w realizacji zadań podejmowanych przez własną grupę oraz inne grupy wychowawcze.
- Regularnie uiszczać opłaty za wyżywienie i zakwaterowanie (do 9 każdego miesiąca).
- Przestrzegać rozkład dnia i tygodnia w internacie.
- Uzyskać zgodę wychowawcy na każdorazowe wyjście z internatu.
- Przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki oraz p.poż.
- Ponadto w internacie nie może mieć miejsca:
a/ picie alkoholu, palenie papierosów oraz używania narkotyków,
b/ wprowadzenie do internatu bez wiedzy wychowawców osób postronnych,
c/ samowolne zmienianie pokoju, przenoszenie mebli i sprzętów.
VII. Wyróżnienia
- Za wyróżniającą się postawę, przykładne zachowanie i dobre wyniki w nauce wychowanek może otrzymać następujące nagrody:
- - pochwałę indywidualną od wychowawcy,
- - pochwałę wychowawcy udzieloną wobec grupy,
- - pochwałę kierownika udzieloną na apelu,
- - nagrodę rzeczową, dyplom uznania,
- - list pochwalny do rodziców lub opiekunów.
VIII. Kary
- Za naruszenie zasad współżycia w internacie i nie wywiązywania się z obowiązków wychowanek może otrzymać kary:
- - indywidualne upomnienie od wychowawcy
- - nagana wychowawcy wobec grupy z wpisem do zeszytu spostrzeżeń
- - rozmowa ostrzegawcza z kierownikiem internatu
- - nagana kierownika z ostrzeżeniem wydalenia z internatu i powiadomieniem rodziców.
- Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na społeczność internacką wychowanek może utracić prawo do zamieszkania w internacie.
- Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu na wniosek rady wychowawczej podejmuje dyrektor szkoły. Decyzja ta powinna być podjęta po wyczerpaniu wszystkich innych środków wychowawczych
- Wychowanek usunięty traci prawo do zamieszkań w internacie.
IX. Dodatkowe zadania.
- Internat stwarza warunki dla zachowania, przestrzegania higieny i czystości osobistej oraz estetyki i pomieszczeń, urządzeń i otoczenia placówki, a także kształtuje trwałe nawyki i potrzeby w tym zakresie.
- Sprzątanie pomieszczeń gospodarczych i ogólnego użytku wykonuje personel obsługowy.
- Sprzątanie pomieszczeń mieszkalnych wykonują sami wychowankowie.
- Internat stwarza warunki do racjonalnego i atrakcyjnego wykorzystania czasu wolnego.
- Umożliwia wychowankom uczestniczenie w seansach filmowych, video, dyskotekach, wieczorkach tanecznych i spotkaniach towarzyskich oraz innych imprezach.
- Umożliwia korzystanie z audycji radiowych i telewizyjnych wspierających program nauczania.
- Korzystanie z audycji telewizyjnych może odbywać się po godzinie 22.00 za zgodą kierownika.
- Internat współdziała z rodzicami i opiekunami swoich wychowanków w zakresie spraw dotyczących postępów w nauce, rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych oraz materialnych i organizacyjnych.
X. Pracownicy internatu
- Internat zatrudnia:
a/ pracowników pedagogicznych
b/ pracowników administracyjno - obsługowych
- Pracownikami pedagogicznymi są: kierownik internatu i wychowawcy
- Obowiązki kierownika internatu określa szczegółowy zakres czynności oraz przepisy wynikające z Karty Nauczyciela i Ustawy o Systemie Oświaty.
- Obowiązki wychowawcy wynikają z Karty Nauczyciela oraz zadań opiekuńczo – wychowawczych. Do obowiązków tych należy przede wszystkim:
- - kierowanie codziennym życiem i pracą grupy
- - zapewnienie opieki, bezpieczeństwa i warunków zdrowotnych wychowankom,
- - udzielanie wychowankom rad i pomocy w sprawach osobistych i szkolnych,
- - czuwanie nad postępami w nauce a w razie potrzeby organizowanie pomocy,
- - utrzymywanie kontaktów z wychowawcami klas, nauczycielami i rodzicami,
- - kierowanie pracą samorządu grupy,
- - ocenianie poszczególnych wychowanków oraz całej grupy,
- - prezentowanie spraw wychowanków na forum rady pedagogicznej,
- - opieka nad sekcjami samorządu internatu,
- - udzielanie pomocy w rozwijaniu działalności samorządowej.
- Wychowawca internatu ma obowiązek uczestniczenia w posiedzeniach rady pedagogicznej .
- Za zgodą organu prowadzącego zespołu w internacie można zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
XI. Rada wychowawcza internatu
- Rada wychowawcza jest organem powołanym do opracowania planów pracy i programów działania oraz dla opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo – wychowawczych.
- Przewodniczącym rady jest kierownik internatu a członkami wychowawcy.
- Na posiedzenia rady wychowawczej poświęcone problemom młodzieży zapraszani są przedstawiciele M.R.I.
- Do zadań rady wychowawczej należy:
- - inicjowanie i organizowanie różnych form działalności opiekuńczo – wychowawczej,
- - opracowywanie programu i planu działalności wychowawczej,
- - dokonywanie analizy i oceny działalności opiekuńczo – wychowawczej oraz ustalanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia poziomu jej działalności.
XII. Dokumentacja pracy opiekuńczo – wychowawczej internatu
1. Regulamin wewnętrzny internatu.
- Roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej.
- Miesięczne plany pracy grup wychowawczych.
- Dzienniki zajęć grup.
- Książka ewidencji wychowanków.
- Harmonogram dyżurów wychowawców.
- Książka stanu osobowego wychowanków o godz. 22.00.
- Książka powrotu młodzieży do internatu.
- Książka osób pozostających w internacie w dni wolne od nauki.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | 31-01-2008 21:47 | |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 31-01-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 31-01-2008 21:47 |