eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Cele i zadania szkoły
CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
I
1. Zespół Szkół realizuje cele i zadania poprzez:
l/ umożliwienie uczniom poszczególnych szkół zdobycie wiedzy i umiejętności
określonych w charakterystykach zawodowych absolwentów, niezbędnych dla
uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2/przygotowanie absolwentów do świadomego wyboru dalszego kształcenia się lub
wykonywania wybranego zawodu,
3/wychowanie służące rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości
ojczyzny, poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym
otwarciu na wartości kultury Europy i świata,
4/ zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju,
przygotowanie do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w
oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
II
1. Zespół Szkół w realizacji zadań kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencji o
Prawach Dziecka oraz Deklaracji Praw Dziecka.
III
l. Praca dydaktyczno — wychowawcza i opiekuńcza realizowana będzie poprzez:
l/ dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości
psychofizycznych uczniów, poprzez wprowadzenia programów autorskich,
2/zapewnienie opieki uczniom szczególnie uzdolnionym oraz umożliwienie im
realizowania indywidualnego toku nauczania, pod opieką nauczyciela lub grupy
nauczycieli prowadzących ucznia i ukończenia szkoły w skróconym czasie,
3/ niesienie pomocy uczniom mało zdolnym dla umożliwienia im zdobycia minimum
wiedzy i umiejętności,
4/ umożliwienie uczniom kształcenia i rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz
uzupełnienie i poszerzenie wiedzy ł umiejętności poprzez pracę w kołach
zainteresowań, udział w konkursach i olimpiadach,
5/ wdrażanie uczniów do samokształcenia ł systematycznego podnoszenia wiedzy
przez propagowanie osiągnięć technicznych, udział w konferencjach
popularnonaukowych, współpracę z instytucjami rolniczymi działającymi w
rejonie szkoły,
6/ upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród uczniów oraz kształtowanie
właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska i zwracanie
szczególnej uwagi na kulturę życia,
7/ kształtowanie zamiłowania do wybranego zawodu i późniejszego jego
wykonywania przez prawidłowy stosunek do pracy na praktykach zawodowych
i zajęciach praktycznych,
8/ współpracę szkoły z domem rodzinnym ucznia, kontakty z rodzicami na
zebraniach w szkole, wizytach w domach uczniów i aktywny udział rodziców
w imprezach klasowych i szkolnych,
9/ prowadzenie resocjalizacji młodzieży ze środowisk patologicznych we współpracy
pedagoga szkolnego z rejonowymi poradniami pedagogiczno-psychologicznymi i
społecznymi opiekunami dla nieletnich,
10/umożliwienie uczniom korzystania z różnych form wypoczynku i rekreacji,
upowszechniając turystykę i organizowanie obozów i biwaków,
11/utrzymanie prozdrowotnych warunków życia i pracy uczniów,
12/ niesienie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji we
współpracy z ośrodkami pomocy społecznej przy Urzędach Gmin, szukanie
sponsorów wśród rodziców i pomoc szkoły w miarę posiadanych środków,
13/ zapewnienie miejsc zamieszkania w internacie oraz umożliwienie odpłatnego
korzystania z wyżywienia,
14/ uczniowie nie zamieszkujący w internacie mają możliwość korzystania
odpłatnie z wyżywienia, odpłatność regulują odrębne przepisy,
15/ zapewnienie opieki uczniom przebywającym w szkole podczas zajęć
obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz na wycieczkach,
16/ zapewnienie uczniom warunków umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz własnej
historii, kierowanie się zasadami etyki, zgodnie z chrześcijańskim systemem
wartości,
17/ w celu realizacji zadań Zespół Szkół umożliwia uczniom korzystanie z:
- pomieszczeń do nauki, biblioteki i czytelni,
- zespołu urządzeń sportowo - rekreacyjnych,
- ogrodu szkolnego,
- pomieszczeń gospodarczych,
- szatni.
18/ korzystanie z pomieszczeń i urządzeń szkolnych odbywać się będzie na zasadach
określonych w regulaminie i przez zarządzenie dyrektora szkoły.
IV
- Zespół wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
1/ uczeń w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i
pozalekcyjnych pozostawać będzie pod stałą opieką nauczycieli
prowadzących zajęcia,
2/ zabrania się prowadzenia zajęć praktycznych i ćwiczeń bez nadzoru
nauczyciela, w zależności od kierunku szkolenia w laboratoriach,
pracowniach szkolnych, w których uczniowie odbywają praktyczną
naukę zawodu, stosuje się branżowe przepisy bezpieczeństwa i higieny
pracy, na zajęciach praktycznych w laboratoriach, pracowniach należy
przestrzegać liczebności uczniów w klasie,
3/ przed rozpoczęciem zajęć i w czasie przerw międzylekcyjnych pełnione są dyżury
nauczycielskie w szkole zgodnie z regulaminem nauczyciela dyżurującego i
opracowanym planem dyżurów,
4/ w czasie trwania zajęć poza terenem szkoły oraz wycieczek, biwaków i imprez
sportowych zapewnia się opiekę zgodnie z obowiązującymi przepisami
bezpieczeństwa:
a/ przy wyjściu /wyjeździe/ z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej
miejscowości na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania
fizycznego, wycieczki przedmiotowe lub krajoznawczo-turystyczne
powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów
w wieku od 15 — 20 lat,
b/ przy wyjściu /wyjeździe/ z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą
szkoły powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów
w wieku od 15-20 lat,
c/ opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzać stan liczebny uczniów przed
wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie pobytu, w czasie
zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,
d/ w wycieczkach krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku,
do których istnieją przeciwwskazania lekarskie,
e/ zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy
i gołoledzi,
f/ na obozach sportowych / stałych/ liczebność grup nie powinna przekraczać
20 osób /uczestników/ na jednego wychowawcę / trenera/, w przypadku
treningu wysokogórskiego, kajakarskiego, żeglarskiego, wioślarskiego na
jednego wychowawcę nie powinno przypadać więcej niż 10 uczestników,
jeżeli przepisy szczególne nie przewidują mniejszej liczebności uczestników,
g/ podczas nauki pływania uczniowie powinni pozostawać pod stałym nadzorem
i obserwacją nauczyciela i ratownika,
h/ nauka pływania powinna odbywać się w miejscach specjalnie do tego
wyznaczonych i przygotowanych, w grupach liczących nie więcej niż 15 osób
na jednego opiekuna,
i/ opiekun winien zapoznać się ze szczegółowymi warunkami organizowania
kąpieli uczniów,
j/ w czasie prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego należy zwrócić
szczególną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolności
organizmu
uczniów, dobierając ćwiczenia w odpowiednim zakresie intensywności,
k/ ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń
zapewniających bezpieczeństwo ćwiczeń,
l/ urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej
i boiska szkolnego powinny zapewniać bezpieczne korzystanie z tych urządzeń
i sprzętu, stan techniczny i przydatność urządzeń i sprzętu, stan techniczny
i przydatność urządzeń i sprzętu powinien sprawdzić nauczyciel przed każdymi
zajęciami,
ł/ uczestnicy zajęć uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni
być zwolnieni w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń i w miarę
potrzeby kierowani do lekarza,
m/ wydanie uczniom sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla
zdrowia lub życia / np.. dysk, oszczep/jest zabronione, jeżeli szkoła nie ma
możliwości zapewnienia uczniom odpowiedniego nadzoru osób dorosłych,
5/ uczniom w szczególnie trudnej sytuacji materialnej udziela się pomocy
materialnej odpowiednio do możliwości szkoły.
6/ młodzieży przebywającej w budynku podczas przerw lekcyjnych zapewnia się
nadzór dyżurujących nauczycieli wg harmonogramu dyżurów.
7/ zapewnienie młodzieży dojeżdżającej opieki pozalekcyjnej.
V
1. Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu dalej „wychowawcą".
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawcę
przydziela się na cały cykl nauczania w danej klasie.
3. Młodzież zamieszkała w internacie dzieli się na grupy wychowawcze
z przydzieleniem wychowawcy.
4. Dopuszcza się zmianę wychowawcy klasy w następujących przypadkach:
1/ na umotywowany wniosek uczniów i rodziców danej klasy, 75% w jawnym
głosowaniu młodzieży i 75% poparcia rodziców i zasięgnięciu opinii Rady
Pedagogicznej,
2/ z inicjatywy własnej dyrektora szkoły w przypadku stwierdzenia w trybie
nadzoru pedagogicznego zaniedbań wychowawcy w pracy wychowawczo –
opiekuńczej z klasą.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | 31-01-2008 21:38 | |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 31-01-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 31-01-2008 21:38 |